Od września 2025 roku w polskich szkołach pojawiły się dwa nowe przedmioty: edukacja zdrowotna oraz edukacja obywatelska. Te zmiany są częścią szerokiej reformy edukacji, mającej na celu lepsze przygotowanie młodzieży do wyzwań współczesnego świata.
Edukacja zdrowotna – nowa jakość w dbaniu o zdrowie
Edukacja zdrowotna zastąpiła dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Jest to przedmiot nieobowiązkowy, skierowany do uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i obejmują szeroki zakres tematów, takich jak zdrowie fizyczne, psychiczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie seksualne, profilaktyka uzależnień oraz zagrożenia związane z korzystaniem z internetu.
Celem tych zajęć jest kształtowanie postaw prozdrowotnych i świadomości odpowiedzialności za własne zdrowie. Program obejmuje 11 działów tematycznych, w tym wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczną, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktykę uzależnień, dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych) oraz system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych) .
Izabela Leszczyna, ekspertka ds. zdrowia publicznego, podkreśla, ze „Nie ma lepszego sposobu na promocję zdrowia, dobrostanu, profilaktyki zdrowotnej, jak przekazanie wiedzy, jaką posiada środowisko medyczne i wszyscy odpowiedzialni za zdrowie publiczne, młodym ludziom”
Udział w edukacji zdrowotnej jest dobrowolny, a rodzice do 25 września mieli czas na ewentualne zgłoszenie rezygnacji z udziału dziecka w tych zajęciach .
Edukacja obywatelska – przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym
Edukacja obywatelska to nowy przedmiot, który zastąpił dotychczasową historię i teraźniejszość w szkołach ponadpodstawowych. Ma on na celu przygotowanie młodzieży do aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym. Program zakłada zgłębianie zasad życia w ustroju demokratycznym, państwie prawa, solidarności i współpracy dla dobra wspólnego, a także rozwija postawy patriotyczne i obywatelskie .
Jędrzej Witkowski, koordynator zespołu eksperckiego do prac nad przygotowaniem projektu podstawy programowej nowego przedmiotu, zaznacza, ze „Najważniejszymi elementami edukacji obywatelskiej mają być praktyczne działania obywatelskie i projekt edukacyjny”
Edukacja obywatelska będzie nauczana w klasach II i III liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły I stopnia. W liceum przedmiot ten będzie realizowany w wymiarze dwóch godzin tygodniowo w klasie II oraz jednej godziny w klasie III .
Kto będzie prowadził te zajęcia?
Edukację zdrowotną prowadzą nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, psychologowie oraz pedagodzy. Edukację obywatelską – nauczyciele przedmiotów humanistycznych i społecznych . Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i nie są oceniane.
Co przyniesie przyszłość?
Wprowadzenie edukacji zdrowotnej i obywatelskiej to tylko część szerszej reformy edukacji, która ma na celu lepsze przygotowanie młodzieży do wyzwań współczesnego świata. Czas pokaże, jak te zmiany wpłyną na jakość edukacji w Polsce.










