Dzięki Fundacji Klaster Innowacje Społeczne z Gliwic i zgodzie Zarządu Stowarzyszenia – grupie społeczników, która na co dzień, wspiera swoją wiedzą osoby stygmatyzowane i w potrzebie udało się, ze środków Rządowego Programu Wspierania Rozwoju Organizacji Poradniczych „Regranting dla Organizacji Poradniczych” – zrealizować projekt o nazwie “Edukacja i Zapobieganie Zjawisku Stygmatyzacji oraz Wykluczeniu Społecznemu Człowieka”.
W realizację zaangażowali się również studenci odbywający w organizacji praktyki zawodowe w ramach projektu „Wiedza – Edukacja – Resocjalizacja” – edycja IV.
Przyjęliśmy, że swoje usługi oferować będą osobom pełnoletnim prawnik, pedagog, psycholog i doradca zawodowy. Porady były bezpłatne i skierowane do grup społecznych narażonych w szczególności na wykluczenie społeczne i stygmatyzację, także osoby skazane prawomocnymi wyrokami, ich bliscy, wszyscy, którym status finansowy nie pozwala na korzystanie z usług komercyjnych.
Porady udzielane były na 4 sposoby: stacjonarnie, online za pośrednictwem kanałów chat, poprzez bezpłatną infolinię i za pośrednictwem interaktywnego formularza zgłoszeniowego z opcją oddzwonienia specjalisty. Największym zainteresowaniem cieszyły się usługi online i te udzielane przez telefon. Ideą projektu było zaproponowanie jego beneficjentom usługi kompletnej, to jest nie polegającej tylko na udzieleniu porady, ale także sporządzeniu np. pisma procesowego, czy ustalenia planu działania w danej sprawie. Zdarzyło się także, że jednocześnie swoją wiedzą wspierali potrzebującego psycholog i prawnik.
Nie obyło się również bez sytuacji trudnych. Pierwszą z nich było zaangażowanie Policji w sprawę mężczyzny, który mógł popełnić samobójstwo, kolejną, sprawa kobiety wyrzuconej z domu, oderwanej od swojego dziecka, wykluczonej, tym razem, instytucjonalnie, nie tylko społecznie. To były trudne sprawy, z którymi zmierzyli się specjaliści.
Gros zgłaszanych spraw dotyczył kwestii rozwodowych, podziału majątku, także wychowawczych, czy związanych z rynkiem pracy dla osób 55+ oraz skazanych. Wiele rozpatrywanych spraw dotyczyło prawa pracy i mobbingu pracodawców.
Osoby prowadzące mogły korzystać ze wsparcia psychologa.
Drugim obszarem projektu było upowszechnianie poradnictwa i edukacja. Za pośrednictwem stworzonych na potrzeby projektu social mediów i strony internetowej, szczególnie nasi praktykanci, tu w roli wolontariuszy, propagowali poradnictwo obywatelskie, tworzyli materiały edukacyjne w obszarach tematycznych najczęściej poruszanych w trakcie udzielania porad.
Kolejna grupa studentów uczestniczyła w webinarach dotyczących problematyki, z którą najczęściej zgłaszali się do specjalistów potrzebujący wsparcia. To bardzo istotne w procesie edukacji przyszłych psychologów, pedagogów i prawników.
W sumie, w trakcie trwania projektu (4 miesiące) udzielono 337 porad, stworzono 1 stronę www, uruchomiono 3 profile na platformach: Facebook, Instagram i YouTube, przygotowano 9 podcastów, 8 plakatów wirtualnych, 2 broszury informacyjne, 16 artykułów. Wszystkie materiały miały charakter edukacyjny, wspierający.
Każdy z beneficjentów mógł także ocenić pracę specjalistów i sam pomysł na zrealizowanie projektu. Przygotowaliśmy ankiety satysfakcji, w których każdy mógł się wypowiedzieć anonimowo na ten temat. Wyniki nas zaskoczyły, choć bardzo pozytywnie, co cieszy szczególnie.
Statystycznie najwięcej osób skorzystało ze wsparcia prawnego (ponad 50 %), dalej psychologicznego i doradczo zawodowego. 79,6% respondentów oceniło jakość oferowanych usług na 5, nikt na szkolną jedynkę, czy dwóję, 7,4 procenta na ocenę 3. 66,7 procenta biorących udział w ankiecie uznało oferowane narzędzia do udzielania porad i stronę internetową za bardzo dobre, a 83,3 procent czuło się usatysfakcjonowanych w stopniu najwyższym jakością udzielanych porad. Również ponad 80 procent respondentów uznało, że takie projekty są potrzebne społecznie.
Projekt sfinansowany był ze środków Rządowego Programu Wspierania Organizacji Poradniczych na lata 2022 – 2033 przy zaangażowaniu Stowarzyszenia Pro Civium, które wsparło wykonawców obsługą kadrowo-księgową, miejscem hostingowym, narzędziami kontaktu i wykupiło domenę na potrzeby realizacji zadań projektu.












